A mözsi kálvária, és a stációk
Mint általában, a keresztény szobrok, kálváriák, keresztek esetében a németek, svábok lakta településeken a német hagyományok alapján készültek. Majd később ezt vették át a zömében magyar lakosú falvak is. Így van ez Mözs esetében is. Az útszéli szobrok, kálváriák, keresztek állításának szokása a megyénkben a XVIII. század elején vette kezdetét, és egészen a XIX. század végéig tartott. A legkorábbi szobor minden valószínűség szerint a
tolnai Nepomuki Szent János szobor. Ezt a rajta lévő címer tanúsága szerint Wallis gróf állíttatta, tehát még 1732 előtti, mert ekkor a gróf eladja a tolnai birtokát Apponyi Lázárnak. Ez a korai dátum figyelmet érdemel, mivel Pesten is csak néhány évvel korábban emelik az első Nepomuki szobrot.
Ahhoz hogy megértsük mért volt szükség ennyi, a vallásukhoz kötődő szoborra, keresztre, kálváriára, templomra, kápolnára stb. a XVIII. századi és a XIX. századi keresztény embert kell megértenünk. A napi ritmusát az imák és a harangzúgások, az egész évet pedig az egyházi ünnepek osztották szakrális ciklusokká. Lakóhelyének pedig térbeli szakrális hierarchiája volt, amit a templom, a Szentháromság, a kápolnák, a kálvária és a szentek szobrai határoztak meg. Jeles ünnepeken, körmenetek alkalmával pedig külön is felkeresték ezeket a szent jeleket, és meghatározott szertartás keretében megerősítették a velük való kapcsolatot.
A települések szakrális központja természetesen maga a templom volt. A település belterületén Szent Flórián és Nepomuki Szent János szobra volt a leggyakoribb. Szent Jánost gyakran tették hidakra, vizek közelébe is, hiszen ezek védőszentje is volt. János mellett a falvakban megtaláljuk még Bálint, Sebestyén, Rókus és Antal szobrát is. A Mária oszlopoknak nincs helyi hagyománya, csak Fácánkerten van egy naivabb változata. Máriát viszont gyakran tették a keresztek talapzatához. Néhány németek lakta településen Strass Kapelle-ket, az utca vonalába beépített kis kápolnát is találunk. Ez a szokást néhány magyar faluban is átvették, sok ilyen emlék maradt fenn például a keresztény jámborságáról elhíresült Sióagárdon. Ezek a kápolnák ugyan szerény felszereltségűek jobbára csak század elei értéktelen gipszszobrok és olajnyomatok alkotják berendezésüket, de néprajzi szempontból mindenképpen figyelemre méltók.
A településből kivezető utak mentén, a faluszéleken, a határban találjuk a kereszteket és Szent Vendel szobrait, a szőlőhegyeken pedig Szent Orbánt. Egyes helyeken kisebb kápolnákat is állítottak ezeknek a szenteknek. A Kálváriák stációsorai általában a falvak fölötti dombokra kerültek.
Nincs ez másként Mözs esetében sem, a mözsi kálvária a temető szomszédságában egy kis dombon kapott helyet. Nem messze tőle a helyi TSZ területe fekszik, közvetlenül pedig szántóföldek határolják. A kálvária a temető mellett futó földes úton közelíthető meg. Mint már említettem állíttatói Németországból betelepített svábok voltak. Krisztus keresztjén az 1840-es évszám látható, ami nagy valószínűséggel a kálvária felszentelésének időpontja. Hosszú évtizedek alatt a régi, pléhre festett képek, a stációfülkék, keresztek nagyon tönkrementek, ezért a falu lakosai, az időközben Németországba visszatelepült németekkel közös gyűjtésbe kezdtek, s ennek eredményeképp jöhetett létre az egész kálvária felújítása. A stációfülkéken lévő névtáblákon látható, mely személyeknek és családoknak köszönhető a 2008-ban elkészült rekonstrukció.
|
A piros körrel jelölt területen található. Koordinátái: 46.409726, 18.748933
|
|
A kálvária a stációkkal, a kis domb tetéjén a keresztekkel.
|
|
A kálvária előtti kis kápolna.
|
|
A 2008-as felújítást követően eltelt 12 év nem múlt el nyomtalanul.
|
|
A kápolna közepén Jézus szobor. A két oldalát Jézus születését és szenvedését ábrázoló, vaslemezre festett képek díszítik.
|
|
"Jézus az olajfák hegyén imádkozik és vért izzad."
|
|
"Jézus a betlehemi istállóban született a jászolban."
|
|
A kápolna hátul nézetből.
|
|
A stációfülkék jelenlegi állapota. A domborművek alkotója Deér Zoltán. |
A kálvária lényegében Krisztus kínszenvedéseinek vizuális
ábrázolása. Keresztek, képoszlopok, illetve a formailag a képoszlop és
mezei oltár kategóriába tartozó stációk, kápolna, mind előfordulhat (és
általában elő is fordul) egy-egy kálvária együttesen belül. A kálvária
magva történetileg különböző számú stációkból álló keresztút-ábrázolások
sora.
1731-ben hivatalosan is jóváhagyott, tizennégy jelenetből álló keresztút a következő eseményeket ábrázolja:
|
Pilátus halálra ítéli Jézust |
|
Jézus vállára veszi a keresztet |
|
Jézus először esik el a kereszttel |
|
Jézus szent anyjával találkozik |
|
Cirenei Simon viszi Jézus keresztjét |
|
Veronika megtörli Jézus arcát |
|
Jézus másodszor esik el a kereszttel |
|
Jézus vigasztalja a siránkozó asszonyokat |
|
Jézus harmadszor esik el a kereszt súlya alatt |
|
Jézust megfosztják ruháitól |
|
Jézust felszegezik a keresztre |
|
Jézus meghal a kereszten |
|
Jézust leveszik a keresztről és átadják anyjának |
|
Jézust a sírba helyezik |
|
A feszületek. |
|
A felújítást és tereprendezést megelőzőleg a kálvária területe jóval zártabb volt. Ha jól emlékszem orgonával volt körbe ültetve, és mintha a keresztek mögötti részen pár fa is lett volna. Valószínűleg így könnyebb a terület karban tartása, de véleményem szerint bokrokkal, fákkal szegélyezve kissé meghittebb hangulata volt.
|
Forrás:tolna.hu, csendhegyek.blogspot.com, geocaching.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése