2020. június 15., hétfő

Taplósi-Holt-Duna

A Taplósi holtág


A Taplósi Holt Duna nevét a kanyarulata általa körül ölelt félszigetről (Tapló sziget) kapta. Az pedig vélhetően a területén nagy számban előforduló tapló gombáról. Régen mikor még acéllal, kovával csiholtak tüzet a belőle készült élesztéket tűzgyújtásra használták. A parasztság még a 20. század elején a tűzgerjesztéshez szükséges gyúlóanyagot taplóból csinálta. A taplógombát megszárították, vidékenként, szokás szerint más-más hamu (bab-, kukoricaszár, repce, vörös paré) lúgos vízében főzték, vagy napokon át áztatták, megszárították és fejsze fokával foszlósra verték. Jobban szikrát fogott a tapló, ha szárítás előtt salétromos vízben is pácolták. ( Más felhasználási módjairól itt írtam. ) Érdekesség hogy az átvágást megelőzőleg a félsziget az alföld részét képezte, mint ahogy a közelben található Bogyiszló települése is. A Kalocsai Érsekség birtoka volt az államosításig. Két Duna-holtág a taplósi és a tolnai között fekvő terület sajátossága az, hogy nagy kiterjedésű gyepek borítják, amik értékes növényritkaságoknak (fekete galagonya, réti iszalag, kálmos) adnak otthont. Ez a Gemenc egyik legváltozatosabb és legérdekesebb területe.



A táj itt is mint a Gemencben szinte mindenütt rengeteget változott az elmúlt két évszázadban. A Duna fő medre a Tolnai-Holt-Duna medrének meghosszabbításában haladt. Ebből kanyarodott ki egy éles kiszögelléssel a Taplósi-kanyar. Az éles kanyarban gyakran feltorlódott a jég, ezért már a 18. század végén felmerült a gondolat, hogy a kanyart átvágják. A tervet néhány évtized múlva tett követte, és 1811-ben az északi terület Duna szabályozásainak nyitányaként Schnemann József tervei szerint átvágták azt. Bőhm Ferenc térképein még csak egy Duna kanyarulat, Schnemann József 1818-as térképe már jelöli az átvágás tényét, de az új meder még nem fejlődött ki. Az átmetszésre azért volt szükség mert nagyon éles kanyarulat volt, és mint ilyen melegágya volt a jégdugóknak, jégtorlaszoknak. Az ilyen éles szögben visszatörő kanyarulatokat melyeknél ilyen kevés a medrek közti távolság "átszakadó kanyarulatnak nevezik". Ez esetben is csak idő kérdése volt hogy egy nagyobb áradás következtében mikor szakadt volna át a földnyelv. Az átvágást követően az egykori főmeder eliszaposodásnak indult és teljesen lefűződött. A meder több része feltöltődött, most a Tölgyfás-dűlő van a helyén. Beszédes József 1834-es térképén még mindkét vége összeköttetésben van a Dunával, de a 1955 körüli 2. katonai felmérésen már csak keskeny fokokkal csatlakozik. És ott is csak magasabb vízállás esetén. Mai hossza már csak kb 1,5 km, de szélessége több helyütt eléri a 250 m-t is. A kanyar átvágásával a vidék szabályozási munkálatai új lendületet vettek. 1843 és 1852 között elkészült a Duna bogyiszlói nagy kanyarjának az átvágása, ezzel Tolna és Fadd kapcsolata megszűnt a Dunával, és hamarosan csak egy eliszaposodó holtág partján találták magukat. Taplós alatt az egykori Duna mederben ma a sokkal kisebb vízhozamú Sió kanyarog, bőven helyet hagyva lefűződött kis tavacskáknak, vizenyős réteknek. Taplós környékén azonban nem csak a Duna szabályozások formálták a tájat. Már a 18. század végén felvetődött, hogy a Sárvizet a taplósi Holt-Dunába kellene vezetni.

„Az 1787-es évből egy rendkívül érdekes terv maradt ránk a Sárvíz-torkolat rendezésére. Állandó volt az a panasz, hogy a Duna Bátánál gyakran visszaszorítja a Sárvizet, és a felduzzasztott víz a Sárköz nagy részét elönti. A baj megelőzésére a Hohenlohe-ezred főhadnagya, Froschauer azt a gondolatot vetette fel, hogy a folyót már Szekszárd közelében, mintegy 3 kilométeres mesterséges meder segítségével kell a Dunába vezetni.”

Azonban az akkori hibás szintezési adatok alapján az ötletet elvetették, amely végül a későbbi már pontosabb felméréseket követően 1854. szeptember 14. és 1855. november 26. között valósult meg. A Sióval egyesült Sárvizet egy rövid mederrel a Taplósi-Dunába vezették, ami ekkor déli végén még összeköttetésben volt a nagy Dunával. A Sárviz 40 km-rel lett rövidebb, nem tekergett végig a Sárközön egészen Bátáig.1870-1872 között épült meg a nagy Duna-töltés kilométerekkel elkerülve a nagyon problémás gemenci Duna-parti részeket, ahogy azt már annak idején a limes építésénél megtették a rómaiak is. Ezzel elhatárolódott a gemenci ártéri erdő, és végleg árvízmentesített Sárköz. A Taplósi-Duna ennek a töltésnek a nem mentesített, belső oldalára kerülve a Gemenc része lett.

A Taplósi holtág, és annak környéke jól példázza a Gemencre és az árterekre oly jellemző haszonvételeket. Régen a halászat mellett jelentős jövedelmet jelentett a vízimadarak tojásainak gyűjtése, de értékes árut jelentettek a befogott madarak, a daru és a kócsag tolla, szedték a teknőst, a piócát, a kagylót hurokkal, vermekkel pedig nagyobb vadakat is elejtettek: disznót, őzet, szarvast. Továbbá nagyon alkalmasak voltak ezek a területek gyümölcsösök telepítésére, és a gyümölcsösök környékén helyezték el a méhkasokat, kaptárakat. A nedves, árvizekkel öntözött talaj, a páratelt levegő különösen az almaféléknek és a szilvának kedvezett. Ezek az ártereken fekvő gyümölcsösök nagyobb vidékek ellátását is biztosították. Messze vidékről jöttek a kereskedők mézért és viaszért is. A Gemenc területén a taplósi alsóvégen találjuk az egyetlen fennmaradt gyümölcsöst.
Az ártér legnagyobb haszonvételét azonban az állattartás jelentette. Állatokkal legeltették az erdőket, ahol nemcsak a ritkásan növő fák között ették a füvet, hanem a fák ágait és leveleit is. Jó téli legelője volt minden állatnak a mocsarak, rétségek savanyú füve, amelyet a hó alól kikapart, kiszedett. A vadgyümölcsön, makkon nemcsak a disznók, hanem a marhák és télen a behajtott juhok is híztak. Rendszeres legeltetés a Gemenc belterületén jelenleg csak a Taplósi gyepeken törénik.
Napjainkban egy elég körülhatárolt területté lett. Ny-i irányból a töltés és az M6-os autópálya, É-i irányból szintén a töltés és az M9 autóút, D-i irányból a Sió csatorna, a töltés és az azt szegélyező Gemencet körülvevő kerítés határolja. K-i irányból nyitott egyedül a terület, bár itt is csak a fuvatás (szakítás) és a Sió tekervényei között van egy járhatóbb folyosó Góga felé. A vadaknak persze nem okoz gondot átkelni a Sión, viszont a többi irányban a kerítések miatt gátolva vannak. Így az utóbbi időben Mözs, Tolna vagy akár Bogyiszló határában az autópályáknak és kerítéseknek köszönhetően jelentősen csökkent az esélyünk például szarvassal összefutni.

Forrás: Balázs Kovács Sándor : Gemenc kincsei

Itt található. (46.371453, 18.765197) Megközelítésére több lehetőségünk is van, mehetünk Palánk felől a töltésen, az árvízkapu felől a töltésen, ill. Mözs és Bogyiszló alatt az M9-en átkelve is oda juthatunk.


A töltésnél ez a tábla fogad minket.

A töltés, háttérben a már említett kerítéssel.

Az egyetlen fennmaradt gyümölcsös.

De sajnos már ez is gazdátlannak fest.

A volt taplósi bemutatóközpont nyitott kapukkal várja a látogatókat.

Az épület állaga is romlik.

A mellék épület és a part felőli kerítés maradványa.

Kár érte. Kérészéletű próbálkozás volt.

Az épület alatti partszakasz,egyben a holtág D-i vége.

Bedőlt fák sora látható.

Azért akad árulója az egykori emberi jelenlétnek.

Tovább sétálva a parton a tanya alatt elérjük a holtágat a sióval összekötő fokot.

Egy nem éppen jól sikerült fotó, de jobbat nem sikerült lőnöm a körülöttem cikázó kis jégmadárról.

Pénzlevelű Lizinka

Szőnyegszerűen borítja a talajt.

A fokot egy út szeli ketté, ahol ez az áteresz található.

Az út túl oldalán folytatódik.

Majd a Sióba torkollik.

A fok túl oldalán a földnyelven kis kunyhó található.

Visszatérve a kis töltésre a Taplós Nomádia épületei láthatók hátulról. Nem szeretnék reklámozni, de az biztos hogy ilyen környezetben lehet felejteni a hétköznapok gondjait.

Fehérpettyes álcsüngőlepke

Díszes légivadász

Lábon száradt

Az erdőben kicsit elkeveredve, a tölgyfás dűlőt bejárva pár szebb fát fotóztam. (öreg fűz)


A taplósi rét.

Egy delelőhely.

A taplósi réteken még aktív legeltetés folyik.

A gemencben utolsó helyen.



3-as fa társulás

Már-már egy fa.


Ennek a tájnak is megvan a szépsége.

Sok fa kiszáradt.

Így kell megújúlni.

Csapadékosabb időszakban vagy nagyobb vízállás esetén a rét mélyebben fekfő részein megáll a víz.

Az élet körforgása.

A kis tó melletti fás liget.

Kis huncut, azt hiszi jól elbújt.

Nem látsz, nem látsz....

A kis tó, közel a töltéshez.

Partja letaposva, feltételezem a nyáj itatójaként szolgál.

A kis tó neve "Gödör". Legalább is én így ismerem.

Sok szép gyerekkori élményem színhelye. Nem tudom hogy akkor lehetett e rajta horgászni de mi sokszor tettük, nem is sikertelenül.

Abban az időben nagyobb volt a tó, ha a felülete nem is sokkal de a mélysége biztosan. Rengeteg kárászt fogtam itt.

Már szinte a töltésnél.

Visszatekintés

A réten sok kiszáradt fa maradványa fekszik.

A rét szomszédságában egy kis sáncon átkelve egy már feltöltődött vizenyős részre érünk.

Szürke gém, sok van a területen, de csak ilyen távoli fotókat sikerült készíteni, amint észrevettek elrepültek.

Seregély

Az elmúlt hetek esős, párás időszakának köszönhetően előbújtak a gombák.

Nem vagyok otthon a gombákban, így nem fogom megmondani milyen fajták, de ezen a részen számolatlanul nőnek.

A holtág partján állva és a vizet figyelve több halmozgást is láthattam. Ugráltak, fürödtek. Horgászként mi tagadás megmozgatja a víz az ember fantáziáját, biztosan rejteget szép halakat. Viszont itt tilos a horgászat! Ennek ellenére évről évre van pár lelkes próbálkozó, akár télen a befagyott holtágon is.

A part mentén sok bedőlt fa, köztük a sekélyben már láthatók babahalak kis rajai.

Pár bütykös hattyú is úszkált a holtágon, de nem nagyon akartak kamera elé kerülni.

Ez a kép már a holtág töltéshez legközelebb eső részén készült. 

Talán ez a leglátogatottabb és legkönnyebben megközelíthető rész is egyben.

Viszonylag jól belátni a vizet mindkét irányban. Azért van itt vízfelület.

Ha már víz és felület, van itt feszültség is (felületi). Na jó ez erőltetett volt, komolyra fordítva a szót ő egy Tavi molnárpoloska.

Szitakötő nász


Kissé hosszúra nyúlott tartalmilag ez a bejegyzés, de annyira változatos és annyi szépséget rejt a táj, hogy nem tudtam (akartam) rövidebbre fogni bemutatását. Aki teheti látogassa meg, minden évszakban megvan a szépsége. Aki autóval gondolja megközelíteni szükség lesz töltés engedélyre, vagy Mözs alatt a felüljárónál hagyva az autót, egy rövid sétával elérhető.


2 megjegyzés:

  1. 8 évig (2008 - 2016) voltam a DDNP "külsős" megbízotja a tó felügyeletével. És ez idő alatt halásztam is. Hihetetlen gazdag halállománya van. Főleg csukából pontyból. De természetesen nagyon nagy számban fordul elő az invazív hal is. Törpéből évenként tonna szám fogtam. És ez ezüst kárász is rendkívüli mértékben felszaporodott. Így hiába próbálkoztam a compó telepítésével a nyolc év alatt, hogy azok újból megjelenjenek.
    A víz átlagosan 2 - 3 méter mély. Legnagyobb mélysége a töltés alatti ívben van, itt 4,5 méter normál vízállásnál. Ez a rész még annyira nem iszapolódott fel mint a két vége, melyek nádason keresztül a nullára futnak ki. Nagyon szép látvány mikor a magas vízállás miatt a Taplósi rét is víz alá kerül biztosítva a természetes ívóhelyet a halak számára.

    Bajor László

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm az értékes és hiteles plusz információt.

      Törlés